|
AUTOROTAATIO
Autorotaatio tehdään helikopterilla useimmiten siinä tapauksessa,
että moottorit sammuvat lennon aikana. Autorotaation ideana on tehdä
turvallinen pakkolasku säilyttämällä roottorin kierrosluku
mahdollisimman suurena. Useimmat monimoottoriset helikopterit pystyvät
tosin lentämään ja ylläpitämään lentokorkeutensa
myös yhdellä moottorilla lennettäessä.
Autorotaatio on jokseenkin dramaattinen tilanne, mutta osaavan lentäjän
tekemänä se on täysin turvallinen toimenpide. Itse asiassa
pakkolasku helikopterilla on turvallisempi kuin lentokoneella, sillä
helikopterin ei tarvitse liikkua eteenpäin laskeutuessaan.
Useissa helikoptereissa hydraulipumppu ja generaattori on kytketty päävaihteistoon,
joten sähkövirtaa ja hydraulipainetta riittää ohjainten
ja mittareiden toiminnan säilymiseen niin kauan kuin roottorit pyörivät.
Helikopterin ohjattavuus säilyy myös autorotaatiossa, koska
tärkeimmät järjestelmät ovat toiminnassa.
Kopterin pystyliikehdinnän nopeutta säädetään
noususauvalla. Se vaikuttaa pääroottorin pyörimisnopeuteen.
Normaalitilanteessa kun sauvaa nostetaan, roottorin kulma ilmavirtaa vasten
kasvaa ja se saa aikaan nostovoimaa eli helikopteri nousee ylöspäin.
Vastaavasti, kun sauvaa lasketaan, roottorin lavan kulma ilmavirtaa vasten
pienenee ja helikopteri laskeutuu alaspäin.
Autorotaatiossa pääroottorin annetaan pyöriä nopeammin
kuin sitä pyörittävä moottori tyypillisesti laskemalla
noususauva ala-asentoon, jolloin roottorin lapakulmat menevät nollille,
vapaakytkin aukeaa ja roottori pääsee pyörimään
vapaasti. Tällöin helikopteri laskeutuu alaspäin vauhdilla,
koska pääroottori ei tuota tarvittavaa nostovoimaa korkeuden
ylläpitämiseen. Roottorissa on tällöin vielä
jäljellä liike-energiaa, joten se pyörii niin kauan kuin
aerodynaamiset voimat sen mahdollistavat.
Jos sauvaa pitää ylhäällä, joutuu roottori taistelemaan
ilmavirtaa vastaan ja ilman moottorin tuomaa voimaa sen liike hidastuu
ja lopulta pysähtyy. Alas laskettu noususauva (siis pääroottorin
lapojen pieni kohtauskulma) mahdollistaa roottorin kierrosluvun ylläpitämisen
kohtuullisen suurena.
Matalalle tultaessa lentäjä etsii sopivan paikan pakkolaskulle
ja ohjaa helikopterin sinne käyttäen asento-ohjainta (ohjaussauva)
sekä sivuohjaimia (polkimet). Moottorin aikaansaaman väännön
poistuminen saa aikaan myös sen, että lentäjän täytyy
käyttää sivuohjaimia tavallista enemmän suunnassa
pysyäkseen. Vastatuuleen tehty lasku helpottaa ohjattavuutta.
Kun helikopteri lähestyy maata, tehdään vielä loppuloivennus
nostamalla noususauvaa kovan laskun välttämiseksi.
Teksti: Vesa Halme 
|